19.03.2015 г.

Батя: Непоправим оптимист съм за БФБ и за България като цяло

Не съм готов да съм поредната хапка на западните финансови акули, с тях играя само на собствен терен - БФБ – София, заявява спекулантът постигнал 52 пъти увеличение на парите си след 2001 г.


Може би най-отчетливият форумен лидер в Коментари на Investor.bg е Батя. В стандартните медии не се правят интервюта с анонимни никове, но в този блог е възможно и направихме такова с Батя, за да опознаем по-добре успешния му модел на инвестиране. За мен той не е никак анонимен, а го познавам от 2001 г., така че гарантирам, че е истински от плът и кръв.
Батя има награди за най-голям брой сделки на БФБ-София от посредника с най-голям брой сделки на БФБ-София и то в над 4 последователни години.


Батя, едно от първите неща, които ми направиха впечатление в теб, бе сериозното отношение към професията спекулант. Ставаше сутрин навреме, четеше новини и отчети, след това плътно следеше търговията, след това пак четеше отчети и новини, как протича сега борсовият ти ден и защо е това сериозно отношение?


Да, за мен това не е просто хоби, а съвсем реална професия, която освен, че върша с голямо удоволствие, ми носи и добри и удовлетворяващи ме доходи. Затова я приемам съвсем насериозно, осъзнавайки нуждата да я върша качествено. Държа да съм подготвен и добре осведомен за събитията, които оказват въздействие както на отделни компании и техните акции, така и на пазара като цяло. Затова освен отчети и корпоративни новини, следя и развитието на българската и европейската икономика, а напоследък все повече и политиката.

Оказва се, че тя има твърде голямо въздействие върху пазара на акции, за да я пренебрегваме като фактор. Последният пример е от юни 2014-та., когато от ДПС обявиха, че ще оттеглят подкрепата си от кабинета Орешарски. Осъзнах, че ни чакат няколко месеца на политическа несигурност и пазара най-малкото ще коригира надолу. В следващите два-три дни направих няколко пакетни продажби, които се оказаха много навременни и правилни с оглед на последващото развитие на БФБ.

Каква е мотивацията ти да стоиш почти постоянно пред платформата за търговия на БФБ?

Ами това е професията ми, това е работното ми място. Да, понякога търговията на БФБ е толкова скучна и замряла, че определено не си заслужава човек да "виси" постоянно пред екрана. В такива моменти си позволявам да "зарежа" търговията за няколко часа, но и рискувам да пропусна нещо съществено. Случва се по дадена позиция да стане някое по-голямо движение от което бързият и "дебнещ" спекулант може да се възползва. Последният такъв случай беше с акциите на БРЕФ. Голям и нетърпелив продавач свали цената от 49 на 45 ст., където остави сериозен ордер продава за остатъчния си пакет. За около 30-40 сек. имаше възможност да се купят добри количества акции на тази цена, а вероятността позицията да се възстанови значително, след този стрес, беше голяма. До края на сесията цената беше върнала на 48 ст. и бързите и находчиви спекуланти, можеха да си касират добра интрадей печалба ;)

Колко часа среднодневно следиш търговията?

Почти 7 часа, колкото е продължителността на борсовата сесия на БФБ - София. Често в "заспалите периоди" си върша и нещо друго, но с едното око следя БФБ ;)

Ти си от форумните лидери в Коментари на Investor.bg, защо споделяш мнението си там?

Интересно ми е да дискутирам във форума на Инвестор. Хубаво е човек да прочете и друга гледна точка, да види реакцията на своите възгледи, да усети настроението на една важна извадка от борсовата общност. В този форум пишат доста интелигентни и начетени хора, чиито мнения са ценен източник на информация и нейната интрепретация.

Да, има и много "плява" и откровено недобронамерени участници, чиито мнения се опитвам да игнорирам или да ползвам като обратен знак за правилните неща, т.е. какво да не правя :)  Във форума често откривам и цитати или линкове към статии и новини, които по една или друга причина съм пропуснал да забележа в интернет пространството (откъдето основно се информирам), а те са важни и интересни.

Обичам също да помагам и да бъда полезен на новобранците на БФБ. Все пак преди години и аз съм бил от тях и форума на Инвестор бе сред основните ми пътеводители в тази материя.

Страх ли те е, че някой може да ти открадне модела на инвестиране?

Не, има място за всички под голямото БФБ - небе :)  Обективно погледнато, да, съобразявам се с това. В смисъл споделям инвестициите си по отделни позиции едва след като съм ги изградил в по-голямата си част. Особено в моменти когато ликвидността е ниска, дори и малка конкуренция на пазара, породена от коментари във форума, може да промени ценовите нива, на които бих могъл да купя/продам акции.

Как натрупа капитала, с който търгуваш на БФБ? Работил ли си като човек на наемния труд?

От два източника - борсов удар и 5 месечна студентска бригада в Англия. Започнах събирайки боновите книжки от втората вълна на масовата приватизация на роднини и приятели, които не се интересуваха от процеса. С малко спестени пари си купих и допълнително инвестиционни бонове. Пролетта на 2001 - ва година с този бонов ресурс успях да закупя 500 акции на Катекс АД, на поредния ЦПТ, като инвестицията ми възлезе на около 600 лв. (1,20 лв./акция цена на придобиване). Бях забелязал, че на пода на БФБ институционален играч периодично повишава цената на тази акция, правейки масирани изкупувания, предполагам с цел счетоводна преоценка на своя портфейла инвестиция. Очакванията ми се сбъднаха. Бях сложил своя пакет акции на ордер продава при цена 11,99 лв. където отлежа 2-3 седмици преди да бъде изкупен при поредното обиране.

Тогава още ги нямаше сегашните интернет канали за разпространяване на борсовата информация и доколкото си спомням научих за сделките от телевизията. Имаше икономическо предаване, а на движеща се лента в ръба на екрана, и в него минаваха котировки на акции на БФБ. Не можех да повярвам и веднага се обадих на приятел в София, финансов журналист. Той ми потвърди за сделките и тогава вече можех да празнувам първата си голяма печалба на БФБ - София. Помня, че същият приятел след няколко дни бе написал статия за моя случай във в-к Пари. Заглавието беше "1 000% доходност на БФБ" (журналистът е Мариян Йорданов, бел. ред). Тази случка ми вдъхна нужната увереност, че съм напипал нещо сериозно, нещо в което мога да бъда добър и което да стане призванието ми в живота. Същото лято заминах на студентска бригада в Англия, където вече имах ясна цел - да спестя и си осигуря нужния капитал, за да се впусна по-сериозно в търговията на БФБ - София. Тези 5 месеца наемен труд останаха и единствените ми досега, в които съм работил за някой друг.

Какво е мнението ти за репата и ливъриджа? Какъв е ливъриджът ти в момента?

Чудесно средство за повишаване на доходността, което обаче трябва да се ползва много внимателно, с добре преценен тайминг и в разумни граници. Ползвам ливъридж за инвестициите си на БФБ още от 2003-та година. Често има случаи, когато ми се появи нова и интересна инвестиционна възможност, с голям потенциал за възвращаемост, за която обаче нямам нужния свободен ресурс. В същият момент не ми се разделя с никоя от вече направените ми инвестиции. В такива случаи заемният ресурс е моето решение. Имам си обаче твърдо установен лимит - максимален обем  на заемен капитал до 50% спрямо собствения ми капитал, т.е. до 1/3 от портфейла ми е допустимо да е финансирана по този начин.

В редки, екстремни ситуации съм прекрачвал за момент това си правило. Примерно когато ЧСИ разпродаде акциита на Петрол, като свали в рамките на ден цената им от над 5 до 2 лв., където бе прехвърлен мажоритарния пакет акции. Бях уверен, че ще последва рязко и голямо възстановяване и исках да се възползвам от ситуацията в максимална степен. Взех репа и за следващите няколко дни бях вдигнал % на заемен капитал до близо 80% спрямо собствения. Рязкото възстановяване на цената обаче се случи и бързо нормализирах този важен за здравето на моя портфейл показател :)

Акции на БФБ, акции в чужбина, форекс, имоти или собствен бизнес?
Само акции на БФБ! Силно вярвам в специализацията и че човек, за да е наистина добър в нещо не трябва да носи по няколко дини под мишница. Разбира се инвестирал съм и в имоти, но не и като активен инвеститор или търговец в тази сфера. По-скоро като защитна инвестиция и инструмент за диверсификация на риска. Точна такава моя инвестиция се оказа ключова за спасяването ми от фалит по време на кризата от 2008-ма година. Допуснах грешката да определя започналия в началото на годината спад на БФБ, като временна корекция и увеличавайки ливъриджа си да се възползвам от "промоциите". Тогава още нямах правилото си за "до 1/3 привлечен капитал". Жестоко съжалявах, че не бях обърнал по-рано внимание на едно интервю на Алекси Андонов, където той добре описва тази техника за ливъридж дисциплина. Бързият спад на цените, съчетан с ниска ликвидност, ме остави в капан, от който не успях да се измъкна месеци наред. Обявеното обратно изкупуване на акции на Монбат много ме зарадва, понеже това ми беше основната позиция, реализирането на която би ми покрила всички репа.

Впоследствие обаче се оказа, че и това не може да удържи мощната вълна надолу. Няколко месеца преди края на спада с 3-4 уговорени сделки с голям дисконт в цената, успях да продам нужните пакети акции, за да погася всичките си задължения. Така останах почти само с инвестицията си в имот, която бях направил, отделяйки неохотно от печалбата си на БФБ в добрите години. Впоследствие продадох имота, почти на цената на придобиване и с този капитал рестартирах професионалните си изяви на БФБ :) За година и половина очетворих капитала.

Форекс - за мен това е вид хазарт. Не играя игри, в които насрещната страна има много по-голямо конкурентно предимство.

Почти същото важи и за чуждите акции - не съм готов да съм поредната хапка на западните финансови акули. С тях играя само на собствен терен - БФБ - София :)

Колко пъти успя да увеличиш капитала си на БФБ-София за тези години?

От 2001-ва до днес, за тези почти 14 г., увеличението е близо 52 пъти. Като важно уточнение е това, че не съм внасял допълнителни пари, но ежемесечно съм теглил суми за издръжка на мен и семейството ми. Ако се отчетат тези изходящи потоци отговора ще е някъде над 60 пъти.

Какво те държи в трудни моменти, когато акциите поевтиняват?

Вярата, че пак ще поскъпнат, защото го заслужават. Когато си направил добри инвестиции и в тях си видял нещо, което пазара, масата още не е забелязала, временни спадове в цените не бива да те паникьосват. Често дори ги използвам за допълнително акумулиране от желани позиции. В такава ситуация преструктурирам портфейла си, за да е максимално подготвен за предстоящия възход, когато пазара "прозре моята истина" :) Последния такъв пример е за инвестицията която изградих в ПИБ. Започнах с покупки преди Нова година на нива 2,60-2,70 за акция. Скандала  с пенсионните промени натисна позицията, а и целия пазар надолу.

В края на януари банката извади добър отчет, но пазара беше негативно настроен и го неглижира. Цената слезе до и под 2,40. Възползвах се от случая, чрез продажба на по-неперспективни ценни книги в портфейла ми и чрез известно увеличение на ливъриджа, да разширя позицията си в акции на тази банка в пъти и тя да стане водеща по тежест в портфейла ми. Исках акцията, която определям за най-евтина и перспективна на БФБ да ми е №1 и пазара ми предостави чудесна възможност за това. Времето ще покаже дали съм постъпил правилно...

Какво образование имаш?

Висше - магистър по икономика от ИУ - Варна. Преди това завърших Търговска гимназия, където за първи път открих интереса си към финансите и икономическите процеси.

Как оценяваш дадена компания, какво харесваш, за да я купиш?

Обичам да купувам акции, които не са масово харесвани и които пазара тепърва ще преоткрива и заобича. Нешлифовани диаманти, така да се каже :) Често инвеститорите допускат една съществена грешка - не правят разлика между добра компания и добра акция. Основна характеристика на добрата акция е изгодната й цена. Имам силни предпочитания към акции с висок потенциал за капиталова печалба. Т. нар. "дивидентски акции" в повечето случаи са изчерпани като възможност за поскъпване с темп над средния за пазара. Дивидентската доходност от няколко % пък е пренебрежимо малка на фона на алтернативите.

Обичам да купувам и акции, които са свръхпродадени от пазара или от конкретен голям акционер, който е трябвало да ги разпродава бързо по една или друга причина. Не вярвам на техническия анализ, най-вече на приложението му на БФБ. Вярвам в здравия фундамент и обичам да откривам и купувам акции, за които чрез анализ съм "надушил" възможност, рязко да подобрят показателите си в следващи периоди и да изненадат пазара.

Отчитам, че сантиментът е водещ за пазара като посока, но в крайна сметка всичко опира до фундамент. Акция без реална стойност зад себе си, рано или късно ще се насочи към цена 0, каквито доста примери имаше на БФБ в последните години. Някои падащи ками, просто не бива да се хващат.

Какво мислиш за диверсификацията? Колко най-голям дял на една позиция си имал и колко най-малък дял на водещата позиция в портфейла си? Какво е средното ниво на водещата позиция?

Диверсификацията е важна, на не бива да се прекалява с нея, защото подбива добрите резултати. Много ми допада репликата на Бъфет: "Диверсификацията е за тези, които не знаят какво правят". Да, малко е крайна, но споделям идеята й. С оглед размера на портфейла ми и ниската ликвидност на БФБ, гледам да съм разпределен в поне 7-8 позиции. В момента съм с 11, като не броя няколко остатъчни или спекулативни пакети с пренебрежим размер.

Водещата ми акция е с тежест около 20%, като съм имал случаи да достига до 50%, но намирам това за неразумно и вече не си го позволявам. В портфейлът си включвам нова позиция, само ако ще е с поне 2% тежест. Понякога може да виждам на пазара и 20-30 потенциално добри инвестиции, но отсявам най-доброто от доброто и търся концентриране...удар в центъра на мишената :)

Според теб лесно ли е на БФБ-София?

По-лесно отколкото в чужбина, със сигурност. Тук пазарът ми е познат, имам контакти и наблюдения върху компаниите, върху историята и бизнеса им и целите на мажоритарните им собственици. Имам възможността да улавям сигнали за предстоящи събития, до които не вярвам чуждестранен играч на БФБ да има толкова бърз достъп. Чувствам, а и опита ми го доказва, че имам конкурентно предимство на този пазар. А това в крайна сметка е най-важното във всеки един бизнес.

Какво мислиш за проблемите като слаба ликвидност, лошо отношение към миноритарните акционери и други?

Това са детските болести на всеки нововъзникващ и развиващ се пазар. Приемам ги и опитвам в тази среда да работя по най-добрия възможен начин, вместо да се оплаквам, тюхкам или отказвам бързо. Вярвам, че след време БФБ ще е по-добро място за среща на капитал и предприемчивост, за търгуване. Това силно зависи и от нас, участниците на него. Привърженик съм на идеята за една активна Асоциация на миноритарните инвеститори на БФБ, която да дава гласност за проблемите на пазара и да изобличава некоректните мажоритари.

Каква е твоята прогноза за пазара ни в следващите години?

Аз съм непоправим оптимист. Както за БФБ, така и за България като цяло. През годините това ми е донесло много повече ползи, отколкото негативи. Вярвам, че финансовата криза от 2008-ма, последвана и от гръцката такава през 2011-12-та са зад гърба ни и ни очакват едни по-добри години. Тази ми вяра съм материализирал в солидни инвестиции в български акции, като към момента съм достигнал лимита си от 150% експозиция към БФБ. Дето се вика "фрашкан съм до козирката с хартии" :) Така че моята прогноза е ясна - Биковете са на ход!


Интервюто е с аналитичен характер и не е препоръка за покупко-продажба на ценни книжа.



Вижте другите постинги от този блог за лични финанси:
Как да си изберете съпруг, с когото ще сте добре финансово?
Защо хората инвестират в неща с вероятност за успех под 70%?
Доброволна делба на наследство - стратегии
Защо българинът учи синовете си да лапат ... ауспуси ?!? Споделяне на знание или да обменим хитрините в живота
Фонд Ремонти – доказателство, че българинът не разбира жилищната инвестиция

5 примера за желязна финансова дисциплина или как да спасим парите си от себе си
Финансови задачи, които всеки трябва да може да реши
Батя: Непоправим оптимист съм за БФБ и за България като цяло
Анкета за пречките пред финансовото щастие
Как се започва с инвестиции в български акции?
Имате ли списък с притежанията си и класирате ли ги по доходност и риск?
FOREX - един от масовите начини да си загубиш парите, времето и живота
А. Андонов: Тестът за добрия инвеститор е дали може да продава на загуба
Спредът или ужасът на пазарите, това което ви отказва да купувате и продавате!
Този, който цял ден работи, няма време да печели пари - Джон Рокфелер
Моделът на Уорън Бъфет е лесен и достъпен дори за хора с 1 000 лв.
Трябва да спестявате поне 30% от доходите си, за да имате достойна пенсия
Смисълът на търговията и защо всеки трябва да е търговец
Дали ставам по-богат или по-беден с всеки изхарчен лев?
Кой е най-бързият начин за осигуряване на пари (ликвидност)?
На лов за Ментор, или кой да ни научи на нещо?
Кой е най-бързият начин за осигуряване на пари (ликвидност)?
„Бързо дошли, бързо отишли“ или кога хората са максимално глупави (заслепени)
Пари назаем - 11 причини, защо да не даваме
6-те мислещи шапки – или как да започнем да мислим
Как да изкарвате повече? Може би да работите на 4-часов ден, но на две или три места
Защо се помнят първите 10 000, 100 000 и 1 000 000 лв., после е лесно
Странни, но ефективни и забавни начини за спестяване
Безработна си купува GSM за 1 200 лв., да в България е нормално

Виновен ли е Кийосаки за слабата световна икономика? Вдигането на летвата, основен проблем пред повишение на личното богатство

Ето как типичният българин харчи 100 000 лв. за нула време

Смисълът на спестовната животозастраховка в два реда
А. Андонов: Вещоманите рядко могат да управляват парите си рационално
С чорбаджията ортак не ставай, на бедния пари не давай и на жена си нищо не казвай
Кредитната карта е уникален продукт, който трябва да се притежава
Когато парите ви станат много повече от финансовия ви акъл....

Тото, лото, лотария, 6 от 49 и други, които са безсмислени според мен
На кои въпроси, трябва да си отговорим, когато започваме инвестиция?
Колко скъпа кола мога да си позволя?
Потребителски кредит: Как банките твърдят, че ви дават 10 000 лв., а ви дават само 3 270 лв. или с 67% по-малко
Как да защитите имотите си от кражба?


Отдясно ще видите: "Известяване за нови публикации" чрез e-mail. Моля използвайте опцията за бъдещите публикации

Любима книга: Нова земя на Екхарт Толе, можете да я свалите във формат txt оттук
Също така книгата Спокойният ум.

2 коментара:

Анонимен каза...

Добра инициатива е това интервю.Благодаря!

Анонимен каза...

УМНИ НЕЩА ГИ РЕДИ ТОВА Е ТОЧНО ТАКА ВЗИМА СЕ РЕПО НА СТОЙНОСТ 1/3 ОТ ЕМИСИЯТА!!!

НО ИМА ОЩЕ МНОГО ДА УЧИ!!! С ПОЗДРАВИ ОТ MSIMOV ВЕРОЯТНО ДО ГОДИНА МАКСИМУМ 2 СПРЯМО СЕГА ЩЕ РАЗБЕРЕ КАКВО СЪМ ИМАЛ ПРЕДВИД :D

Публикуване на коментар

Моля пишете по темата